SITI...SITU...SANA..SINI..

Rabu, 13 April 2011

~Bab 7~

" Posto!..posto...!..." wajah Rina tersembul dari balik pintu bilik. Aku yang baru lepas mandi menoleh ke arah Rina. Mak aih..happy nye minah ni  apehal?.
" Orang nak masuk bilik bagilah salam...ni pakai terjah aje..dah tu cakap bahasa asing lak..dah kenape?" ujar aku bengang. yelah..kalau ye pun ketuklah pintu dulu then bagi salam..ni terjah. nasib baik aku belum lagi tanggal tuala mandi ni. lau tak tayangan percuma la jawabnye.
Rina tersengih.
" Dah ko tu pun bukannye nak kunci bilik nak pakai baju tu...nasib baik aku yang masuk, kalau perompak..selamat!"Rina duduk di hujung katilnya sambil melayangkan sekeping surat bersampul biru. Dah tu tersengih-sengih pandang muka aku.
"Ha ni apehal plak tersengih-sengih macam kerang busuk...surat sapa ko pegang tu?" aku menyarungkan t-shirt ke badan dan kemudian menuju ke tepi almari nak sangkut tuala.
"Cuba kau teka surat apa dan siapa yang aku bawak ni..."Aku toleh ke muka Rina. Rina masih lagi membelek-belek surat ditangannya.
"Ah! tak kuasa aku nak teka-teka...kalau ko tak nak bagitau aku pun tak minat nak ambik tau.." aku jawab acuh tak acuh. Yelah!..dah tentu la bukan aku punya. Sepanjang aku study kat kampus ni tak penah umur aku dapat layangan surat pun...yang cuba-cuba nak usha aku selama ni pun juz calling-calling or sms aje. Mana ada pakai surat-surat bagai ni..
"Alah..ko ni tak best la...excited la skit bila time-time romantika de amour ni...tak de perasaan langsung la.." rungut Rina sambil meletakkan surat tu kat atas meja belajar aku. Aku menjeling sekilas tulisan yang tertera atas sampul surat biru tu. Hah!..terbeliak biji mata aku bila terpandang perkataan "R.I.S.Y.A"...
" Eh..aku punye ke? untuk aku? tapi kenapa Risya? dari sapa?" soal aku bertubi-tubi macam peluru berpandu. Rina pulak aku tengok terkulat-kulat nak menjawab.
"Ko ni satu-satulah bagi soalan...mana satu aku nak jawab ni..." Rina garu kepalanya.
"Sapa bagi?" aku keluarkan soalan penting dari teks soalan aku yang bertubi-tubi tadi.
"Ko agak-agak?.." Rina jungkit kening ala Ziana Zain. Aku gigit bibir cuba berfikir.
"Ala..ko cuba lah ingat-ingat sapa kat kampus ni yang suka panggil ko Risya...bukan Zoy macam geng-geng kampus ni panggil".Rina menumpang dagu memerhatikan aku.
"Emm...lecturer aje yang panggil aku macam tu...err..Encik..." Pap! Rina menepuk meja study aku menyebabkan aku terperanjat beruk.
"Ko ni lembab lah...ape ke sampai lecturer plak yang ko ingat...apa, ko ingat diorang ada masa ke nak tulis surat jiwang ni kat ko..." Rina tarik muka.
"Dah tu?..aku memang takde idea la Rina, lagipun banyak benda lagi aku nak pikir dari memikir perkara jiwang karat ni semua.." aku letak surat biru tu atas meja.
"Zua....dia yang bagi kat aku surat ni mintak sampaikan pada kau...cepatlah bukak aku pun nak tau apa dia tulis..hehe..special kes la zaman teknologi sekarang ni masih ada lagi mamat purba main hantar surat..hehehe" Rina dah tarik kerusi duduk sebelah aku yang baru nak bukak buku ulangkaji. Maklumlah cuti-cuti macam ni sedap lepak sambil study.
"Zua?" sepantas kilat aku toleh muka Rina.
"Iye..tadi masa aku jumpa Zahim kat Cafe dia ada sekali...masa aku nak naik bilik dia hulur aku surat ni..aku ingat untuk aku..takkanlah...hati ini telah dimiliki...sekali aku tengok nama kau..." dengan panjang lebar Rina ni menerangkan. Siap bagi ayat jiwang lagi.
"Dia tak cakap pape ke?" aku kembali membelek surat biru tadi.
"Tak..cepatlah bukak!" gesa Rina membuatkan aku baru tersedar yang aku dah buat perempuan sorang ni macam cacing kepanasan.
        Dengan perlahan aku koyak tepi sampul surat tu. Sehelai kertas berwarna putih aku keluarkan. Aku cium sikit kertasnya. Hem..tak bau pun...
" Heh!..kau cium apa plak tu..ko ingat si Zua tu nak bagi kau surat berbedak ker...bacalah.." Rina menepuk bahu aku kuat. Cis! mangkuk betullah Rina ni.
"Kalau ye pun sabar lah ...aku yang tuan punya surat ni pun steady aje..yang kau tu gelabah biawak tu kenapa?" Aku jeling Rina yang dah tersengih macam kerang busuk.
"Ehem..ehem...buat gadis comel, Risya..." aku sengih. Rina siku aku.
"Yelah aku bacalah ni...
                      .'Salam perkenalan saya hulurkan...semoga tali persahabatan yang ingin dijalin bersambut            ikhlas...Dah lama saya nak berterus terang tentang perasaan saya pada awak tapi tak berani..yelah awak ni nampak garang, tapi saya tahu hati awak lembut...Semoga sudi menerima saya seadanya'
                                                                                                                           ikhlas,
                                                                                                                       Azuanor Harris
Aku jeling ke muka Rina yang melopong mendengar aku membaca surat dari Zua itu tadi.
"Yang kau ni plak kenapa? tutup mulut tu kalau taknak lalat masuk" aku ketuk kepala Rina yang masih lagi melopong tu...
"Biar betul!...dia melamar kau ke Zoy?"..Rian tanya soalan maut.
"Bila masa pulak Zua tu lamar aku..dia usha aku jadi sahabat dia aje.."Aku lipat  surat tu dah masuk dalam sampul surat semula.
Aku menongkat dagu. Nak terima ke tak? Kalau aku terima dibuatnya kena serang dengan Akira gedik tu haru aje.
"Oi..ko pikir apa tu...?" Rina menampar tangan aku yang sedang berkhayal lagi.
"Ko rasa patut ke aku terima salam persahabatan dia ni...kang tak pasal-pasal kena serang plak ngan Akira.."
"Hak ena..yang kau nak takut dengan pompuan tu kenapa...lantak dialah..."Rina mencebik. Meluat agaknya dengar nama minah gedik tu.
"Bukan takut..tapi aku malas lah nak kecoh-kecoh..bukan stail aku nak gaduh pasal lelaki.." aku pandang muka Rina.
"Alah...rilek aa..Zua tu nak jadikan ko tu sahabat dia aje kan..apehal plak minah tu nak melenting..kau terima ajelah.." Rina cuba memujuk.
Betul jugak kan..si Zua tu usha aku jadi sahabat dia aje, bukan marka dia pun..yang aku nak gelabah biawak ni apehal? Aku tersenyum sumbing tanpa sedar.
"Ha..yang kau ni tersengih sorang-sorang tu nape?..dah berangan naik pelamin dengan Zua ke?" Suara halilintar Rina serta merta membawa aku ke alam realiti. Si budak Rina ni sibuk betullah.
"Ok lah..nanti aku akan pertimbangkan permohonan mamat ni..pepehal lain kali citer, now aku nak study..hari cuti macamni memang sesuai untuk aku ulangkaji..ko boleh dipersilakan buat kerja ko yer.." Aku terus membuka nota kuliah Puan Maryam dari Jabatan Sosial.
"Eleh..pirah!...." Rina bangun dan mencapai baldi pakaian kuliahnya yang dah menimbun selama seminggu. Haiya..nasib tak bau..kalau tak dah aku tendang baldi tu keluar bilik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan