SITI...SITU...SANA..SINI..

Ahad, 30 Januari 2011

Bab 6



Seminggu berlalu. Pengalaman selama dua hari mendaki di Gunung Hijau cukup meninggalkan kenangan yang entah aku sendiri sukar nak tafsirkan. Pengalaman pahit atau manis. Mungkin keduanya sekali kot. Pahitnya bila hampir maut jatuh gaung..nasib gaung tu tak lah dalam sangat. Yang manisnya bila aku telah terselamat dari maut, full stop. Tang mamat yang selamatkan aku tu tak termasuk dalam kenangan manis aku. Cuma si Rina tu aje yang selalu ingat aku dah terjatuh angau kat mamat poyo tu...hish...mulai sekarang aku dah tak boleh panggil mamat tu mamat poyo lagi sebab dia dah berjasa kat aku tempohari walaupun aku dah pedajalkan dia. Ape ek aku nak panggil dia?...semua orang panggil dia Zua...takkan aku nak panggil Haris plak. Kang pelik pulak. Zua...zua....Azuanor haris...zua...
Pap!...
“Oh Zua...zua..kau...” terkejut aku bila bahu aku ditepuk dari belakang.
“Hohoho....tengah berangankan Zua ek....kantoi..” Rina tersengih bila tengok muka aku yang dah terlebih cuka tu.
“Kau ni tak boleh tengok orang senang langsung..” aku muncungkan mulut.
“Alo..lo..lo...jangan la marah syayang busyuk...aku main-main jer..tapi kenapa kau sebut nama Zua tadi?” Rina bertanya sambil bulat mata dia tengok kat aku.
“Aku tengah cuba ingatkan name mamat yang tolong aku tu...sape ek nama dia?” aku cuba berbohong, malu siot kalau Rina tahu aku tengah sebut nama dia.
“Oh...nama dia Azuanor Hisham bin Adam...nape ko nak ingat nama dia?” soal Rina pelik.
“Yelah selalu tu aku asyik panggil nama dia mamat poyo aje...tapi since dia dah tolong selamatkan aku dalam hutan kat Gunung Hijau aritu so aku nak panggillah nama dia yang betul..tapi aku tak ingat nama dia..” hehe..kelentong ajelah budak ni.
“Alah ko panggil aje name dia Zua..kan semua orang panggil dia nama tu..tak payah lah nak pening-pening kepala nak panggil ape...” Rina menyikat rambutnya yang separas bahu di depan cermin bulat atas meja.
Aku tak menjawab. Alah bukan aku jumpa dia lagi pun sibuk nak fikir nak panggil dia dengan nama apa...Aku kembali menatap majalah remaja yang tak habis lagi aku baca. Tiba-tiba Rina menghampiri aku.
“Ko tak lapar ke...jom turun cafe...” ajak Rina.
“Tak laparlah...” jawabku malas. Memang pun aku tak lapar.
“Ala..jomlah...aku nak tengok Zahim ada tak kat cafe..selalunya time-time cam ni dia lepak kat cafe..” aku jeling Rina. Ade udang disebalik mi rupanya.
“Dia takde nombor telefon ko ke...aritu aku nampak dah berbual-bual..takkan tak tukar-tukar nombor phone kot..”
“Zahim punya handphone hilang aritu..dia dah pesan kat aku lau nak jumpa turun cafe..dia selalu lepak situ dari kul 8.00 malam sampai pukul 9.00 malam, tengok berita..”terang Rina beria.
“Kau turunlah sorang..nanti kalau aku ikut kau, kau dah jumpa dia..aku nak buat apa plak? Tengok korang dating ker..” jawab aku acuh tak acuh.
“Aku jumpa kejap ajelah...lagipun aku ade assignment nak buat kejap lagi...plesssssss” dah merayu pulak budak sorang ni. Dahlah aku ni lemah kalau dirayu..Aku pandang muka cari simpati si Rina ni..Tak teman nanti merajuk pulak..kacau..kacau
“Okaylah..tapi kejap je tau, aku pun jap lagi nak buat assignment jugak...” Rina sengih.
“Okay promise..” Rina buat tangan macam orang angkat sumpah.
............................
Suasana lengang di cafe memudahkan Rina mencari kelibat Zahim. Nun di hujung cafe berhampiran televisyen cafe. Rina segera menarik tangan aku menuju ke meja Zahim. Tapi...alamak! itu macam muka mamat po....eh Zua aje..Kaki aku dah terpaku di lantai.
“Eh! Jomlah Zoy..ko kenapa tiba-tiba berhenti ni..” Rina pelik tengok aku yang tiba-tiba berhenti kaku macam patung.
“Er..aku sakit perut la..aku nak gi toilet jap...” aku terus melangkah menuju ke asrama.
“Rina, Zoy...sini!” tiba-tiba Zahim menjerit memanggil kami. Bila kami toleh Zahim sedang melambai-lambai ke arah kami. Rina terus membalas lambaian tangan Zahim. Ceh! Dah macam nak hantar orang pergi haji aje diorang ni.
“Jom!..” Rina menarik tangan aku.
“Aku...” dan belum sempat aku bagi alasan si Rina ni dah menonong heret aku ke meja Zahim dan Zua duduk.
“Hai!...” Rina tersengih sambil menarik kerusi. Si Zua ni pulak mata tak kalih tengok kat aku.
“Dari mana?” soal Zahim dengan senyum simpul. Aku buat-buat pandang tv. Tak kuasa aku nak pandang muka Zua yang dah macam tak pernah nampak muka orang pompuan jer.
“Dari bilik..ingat nak makan..lapar..” Ceh! Nak makan konon, cakap ajelah nak jumpa si Zahim tu.
“Kaki dah ok?” tiba-tiba Zua tanya kat aku. Terkejut punya pasal aku jadi gugup.
“Emm..alhamdulillah..dah ok..thank you sebab urut aritu..mujarab..” aku memaniskan muka walaupun dalam hati macam nak pecah. Aku pun pelik apsal aku berperasaan brengsek macam ni..macam tak penah jumpa mamat hensem aje..
“Nak urut lagi..no hal..” Zua kenyit mata kat aku sambil tersenyum. Nak terjojol mata aku tengok senyuman dia. Masa ni suara budak dua orang lagi tu dah sayup-sayup aje kat telinga aku..seluruh tumpuan mata dan pendengaran aku memang tertumpu kat Zua ni..aduss...nape aku boleh jadi macam ni...buat malu aje..
“Zua...kat sini rupanya U..penat I cari U kat library tadi..biasa U ada kat sana..” tiba-tiba malapetaka sampai. Dengan gaya gediknya Akira terus duduk sebelah Zua.
“Malas nak pergi malam ni..ade ape U cari I ni..” aku tengok Zua macam acuh tak acuh aje dengan minah sorang ni. Aku pura-pura tak dengar dan pandang ke tv.
“Ke..sebab U nak dating dengan pompuan ni yang dah racun U aritu..” sepantas kilat aku paling muka kat Akira. Biadap punya mulut..
“Aku cakap salah ke sampai ko nak tenung aku macam tu..memang betul kan kau...”
“Akira..tak payah U nak ungkit pasal hal tu lagi..I okay..apa yang berlaku aritu tak disengajakan...Rysha tak salah..” sekali Zua backing aku. Merah padam muka  Akira.
“Kenapa U nak backing dia..kan U yang kata aritu minah ni yang kenakan U?” Akira tak puas hati. Aku pulak dah makin panas hati. Terus aku angkat punggung. Blah!
“Zoy! Tunggu aku....” Rina mengejar aku dari belakang.
“Rysha!....” Zua pun panggil aku. Tapi aku langsung tak toleh kat diorang. Malas dah aku nak tengok muka couple tu lagi. Aku terus melangkah laju ke bilik. Rina terus menyaingi aku. Sempat lagi dia melambai pada Zahim.
...................
Entah kenapa aku rasa marah sangat bila mengingatkan si Akira yang gedik yang begitu lancang cakap aku nak racun Zua aritu (walaupun hakikatnya hampir betul), tapi aku bukan nak membunuh dia pun cuma nak bagi pengajaran aje sebab dia asyik nak kutuk aku aje.
“Dah la tu Zoy...ko tak payah la fikir pasal si Akira tu lagi..yang penting si Zua tu dah maafkan ko kan...” Rina memujuk aku. Dia tahu aku tengah bengang. Aku pun dah ceritakan kisah sebenar yang aku bubuh julap kat air teh Zua aritu, dan dia dah pun tahu sebabnya.
“Sakit ati aku tengok minah tu...ah..malas lah aku nak layan..” aku terus ke meja study untuk membuat assignment.
“Kacau betullah Akira tu..aku baru nak bermesra dengan Zahim, ee...geram aku..” Rina menghempas majalah remaja aku ke lantai.
“Aa..marah tu marah jugak..majalah aku tu jangan ko hempas-hempas pulak..aku pun tak abis baca lagi tu...” aku jeling Rina dan kemudian tersenyum. Rina memuncungkan mulut.
“Kesian...sebab aku korang punya dating terbantut...sorry key..” aku tepuk bahu Rina yang tension.
“Bukan salah ko pun...Akira tu punya pasal..” Rina tersenyum.
“Ah! Lantaklah dia tu...tak payah sebut nama dia..serabut...”
“Tapi kan Zoy..aku tengok tadi bukan main Zua backing ko tadi...korang ada pape ker?” Rina sengih kat aku lagi.
“Mengarutlah ko ni...aku mana ada pape ngan Zua tu...” aku menafikan. Memang takde pape pun kan..
“Tapi..kalau ada pape pun apa salahnya...aku dengar Zua tu single-mingle lagi...leh la ko nak masuk jarum..” Rina sengih-sengih pandang muka aku.
“ Gile ko...mamat hensem macam tu ko nak aku jadi awek dia...buat malu aje..” aku mencebik.
“ Nape? Ko takde hidung ke?...ko tu pun cun ape..berderet pakwe usha ko kan..ko tu aje yang jual mahal...tarik la harga tinggi-tinggi..kang takde sapa nak kang baru padan muka ko...” ujar Rina sambil membelek-belek majalah remaja di tangannya.
“ Bukan macam tu...Cuma aku tak rasa si Zua tu ada hati kat aku...orang hensem macam dia, petik jari je senang-senang dapat...aku ni dia tak pandang pun...” aku masih acuh tak acuh dengan kata-kata Rina. Yelah..ntah-ntah Cuma Rina ni aje yang ingat Zua tu minat kat aku, si mamat tu ingat aku pun tak..
Rina pandang muka aku lama. Entah apa yang dia fikirkan aku pun tak tau.
“ Suka hati kaulah Zoy...aku cuma agak aje...kalau ikut firasat aku ni memang Zua tu syok kat kau....” Rina bangun dan menuju ke pintu.
“kau nak pergi mana tu?” aku menjeling ke arah Rina.
“ Toilet..nak ikut ke?” Rina tersengih dan keluar.
................................................................
            Suasana di cafe B4 agak riuh. Lunch time. Aku dan Rina singgah di cafe untuk melepaskan dahaga. Hari ni jadual kami memang sendat. Lepas zohor kang ada kelas lagi sampai la pukul 5.30 petang.
            Aku Cuma membeli roti sardin dan sirap limau. Rina aku tengok memang tak boleh nak tahan lapar lagi dah. Sepinggan nasi berlauk dan teh ais dia bedal. Sambil meneman Rina ni makan aku sempat lagi membelek buku nota kelas ekonomi En. Shahrum tadi. Boleh jugak aku remind balik point-point penting yang baru aku belajar tadi. Next week ada pop kuiz...kalau dah kelas En. Shahrum tu, soalannya memang betul-betul pop!. Cuma hari apa En. Shahrum tak bagitahu lagi. Standby jelah...
            “ Kau ni tengah makan pun nak membaca...manalah boleh masuk kepala tu...” Rina menegur aku yang khusyuk membaca nota yang aku buat tadi.
            “ Insyaallah...boleh masuk punya...lagipun aku bukan tengah makan berat macam kau tu..” aku senyum ke arah Rina.
            “ Yelah tu...bagus jugak..nanti masa kuiz boleh aku tiru kau...hehe..” Rina menyengih dan kembali mengunyah makanan.
            “ Assalamualaikum....kat sini korang rupanya...puas cari kat library tadi” Tiba-tiba Zahim muncul di depan kami diikuti denngan Zua. Aku mengangkat muka memandang mereka berdua. Si Rina ni pulak cepat-cepat kontrol suapan. Hehe...tadi bukan main lagi, mulut penuh pun nak bercakap jugak.
            “ Dah nak Zohor pun jap lagi...kitorang balik hostel la nak makan dan sembahyang dulu..” Rina menjawab bagi pihak kami. Aku malas nak jawab. Just senyum nak sambung semula pembacaan aku. Biarlah diorang nak kata aku sombong ke..apa ke..malas aku nak layan lagi dah. Kang tak pasal-pasal muncul pulak si Akira mereng tu nanti. Kalau tak buat hal takpe, dibuatnya dia terpekik memaki aku macam-macam kat sini naya aje aku. Time ni cafe tengah ramai pulak tu.
            Aku dengar kerusi depan aku ditarik. Aku langsung tak angkat muka. Yang terdengar Cuma perbualan Zahim dan Rina saja. Aku buat tak peduli.
            “ Khusyuknya membaca...orang kat depan pun macam angin lalu aje...” Tiba-tiba satu suara menegur. Aku angkat muka. Tup! Tepat pandangan mata kami bersatu. Cepat-cepat aku tunduk semula ke arah notaku.
            “ Oh..awak..tak makan ke?” aku saja berbasi-basi dengan Zua ni..kang dia kata apa pulak.
            “ Dah kenyang dah tengok awak..” spontan jawapan ala mengurat keluar dari bibir Zua yang merah seulas tu. Mesti tak hisap rokok kan...hehe sempat lagi pandang bibir orang..
            “ Pulak...saya ni bukan makanan pun boleh hilangkan kenyang awak..” aku angkat muka dan pandang ke muka Zua. Peh!..memang handsome...tip top...astaghfirullah..apa kena dengan aku ni...asyik terpesona aja..haru...
            “ Bagi saya awak macam Fiber...sentiasa buat saya kenyang...tak perlu makanan..” sekali dia kata aku Fiber pulak da...
            “ Kalau macam tu baguslah...lepas-lepas ni tak payah makan dah..tengok muka saya boleh kenyang kan..” aku sindir dia semula. Yelah..sapa suruh bagi jawapan mengarut tu kat aku.
            “ Maknanya, Rysha sudilah lah ye dating dengan saya selalu?” tiba-tiba dia cakap pasal dating pulak pehal?.
            “ Eh, bila pulak saya kata nak dating dengan awak...” aku dah rasa muka aku ni panas sikit.
            “ Tadi kan awak kata lepas ni dah tak payah makan dah kan sebab saya sentiasa kenyang..tapi tu bile saya tengok awak...kalau tak tengok saya lapar...so kalau kita selalu keluar berdua, siang dan malam barulah saya tak kan makan...” panjang lebar si Zua ni menjelaskan. Aku toleh ke kiri bila aku terdengar si Rina dan Zahim ketawa. Cis! Budak berdua ni gelakkan aku rupanya. Aku bulatkan mata ke arah Rina. Serta merta minah tu diam.
            “ Merepek lah  awak ni..saya tak boleh bagi awak kenyang la...lagipun sanggup ke awak tengok saya makan sorang-sorang setiap kali dating?” aku beranikan diri bergurau dengan mamat ni. Hahaha...saja nak test dia.
            “ Kalau awak makan..saya pun tumpang sekaki la...haha” Zua ketawa. Aku tenung muka dia yang tengah asyik ketawa. Hensem tahap gaban!...manalah tak ramai siswi kat kampus ni yang gile bayang kat dia. Lebih-lebih lagi si Akira perasan tu.
            “ Halo...kat muka saya ni ada arang ke sampai awak tenung saya macam tu sekali?” terkejut badak aku bila Zua tegur aku yang tengah leka pandang muka dia. Malu gile! Rasa nak masuk bawah meja makan ni aje..huhu. aku cepat-cepat geleng kepala dan tunduk.
            “ Ke...saya ni hensem sangat?” mak oi! Siapa kata lelaki tak suka dipuji. Ini buktinya depan aku sekarang. Aku pandang muka Zua semula. Dia tengah tersenyum sambil pandang muka aku. Serba salah aku dibuatnya.
            Aku siku Rina kat sebelah. Niat tu nak ajak dia balik ke bilik cepat. Tak sanggup lama-lama kat sini berhadapan dengan Zua ni. Lagipun Zohor dah dekat sangat ni. Sementara tu aku ingat nak mandi dulu.
            Rina pandang muka aku. Aik macam bengang aje..tentulah aku dah kacau date dia. Yang si Zua ni pulak tak sudah-sudah renung muka aku. Ah! Sudah...
            “ Jom la balik bilik...kejap lagi Zohor...” aku tarik tangan Rina.
            “ Yelah..kejap lagi Zohor nak masuk dah...kita berjemaah nak?” tiba-tiba Zua bangun. Matanya masih tak lepas merenung ke muka aku.
            “ Okay jugak tu..” Rina tiba-tiba mencelah. Gile! Aku seligi budak ni kang.
            “ Oi..aku nak mandi dulu lah...” aku cubit paha Rina. Geram dengan perangai minah ni. Ye pun nak berjemaah dengan pakwe dia tu ingat-ingat la sikit kawan ko ni.
            “ Ok..kita mandi sekali..” haaa.....aku terlopong dengar jawapan dari mulut sengal Zua yang tiba-tiba. Angin tidak...ribut pun tidak..tiba-tiba nak mandi sekali...nak mampus???
            “ Hoi!...agak-agak la bro...tak kan nak mandi sekali pulak...” Zahim menepuk belakang Zua kuat. Dia pun terkejut jugak dengar jawapan Zua tadi. Aku dan Rina dah terkebil-kebil mata.
            “ Eh..silap..sori..sori...bukan kita..tapi kami...” Zua dah merah padam muka tersilap cakap. Tapi lagi sekali Zahim menepuk belakang Zua.
            “ Nak mampos..mandi dengan ko...ko ni dah kenapa?” Zahim bengang dengan ayat Zua yang serba tak kena tu.
            “ hehee...” aku dan Rina bangun dari kerusi perlahan-lahan. Tak tahan kami nak gelak sebenarnya tapi terpaksa kami buat-buat tak kisah dengan ayat Zua tadi. Yelah kang menangis pulak mamat tu kena gelakkan dengan kami.
            “ Er..silap..silap..sebenarnya...” Zua dah tergagap nak terangkan kepada kami maksud sebenar dia.
            “ Em..tak pelah Zua..Zahim..kami balik bilik dulu ye...mintak diri..assalamualaikum..” aku terus menarik tangan Rina supaya segera berlalu dari situ. Kesian tengok muka Zua tadi yang haru biru. Tulah asyik nak kenakan orang akhirnya kena batang hidung sendiri. Padan muka! Hahaha. Ketawa kami bagai nak rak kat bilik. Si Rina ni siap guling-guling lagi...teringat muka Zua yang merah padam tadi cute jugak...hehe angau pulak aku nih..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan